Библейский текст: Быт 18:20-32 и Мф 11: 20-24
Нам нравится слушать слова Иисуса о любви и прощении. Мы любим Евангелие и сторонимся Закона в отношении себя и своих близких. Ну, это классика – Закон осуждает нас, а кому приятно слышать слова осуждения? Достаточно и того, что говорит нам изнутри наша совесть. Но речи Иисуса не всегда бальзам на раны. Вот и сегодняшнее чтение из Евангелия от Матфея, это не благая весть, а, скорее, приговор:
20 Тогда начал Он укорять города, в которых наиболее явлено было сил Его, за то, что они не покаялись:
21 Горе тебе, Хоразин! горе тебе, Вифсаида! ибо если бы в Тире и Сидоне явлены были силы, явленные в вас, то давно бы они во вретище и пепле покаялись,
22 Но говорю вам: Тиру и Сидону отраднее будет в день суда, нежели вам. Мф 11
Слыша эти слова и глядя вокруг, мы напрягаемся – мир, конечно, изменился, и не похож на античные Хоразин и Вифсаиду, видевшие чудеса Иисуса воочию, но что-то в этом мире, несмотря на комфорт, компьютеры и скорость доставки пиццы, остается неизменным, будто матрица человечества от Каина до великого Потопа, от Вавилонского столпотворения до смешения языков, от Содома до Рождества – одна и та же.
Так и есть.
И имя ей – грех. А сердцевина греха шепчет внутри каждого сердца, в обход совести слова древней, как змей, гордыни: «будете как боги».
23 И ты, Капернаум, до неба вознесшийся, до ада низвергнешься, ибо если бы в Содоме явлены были силы, явленные в тебе, то он оставался бы до сего дня;
24 Но говорю вам, что земле Содомской отраднее будет в день суда, нежели тебе. Мф 11
Сегодня мы говорим о слове Божьего суда, и история, прочитанная сегодня перед проповедью, история из Ветхого Завета, учит нас, как нам не уклоняться от этого неприятного и пугающего нас слова, но – как нам участвовать в нём.
Да-да, участвовать. Быть не пассивными наблюдателями, и не пассивными объектами Божьего суда, тем более, но – участниками.
Ходатаями, как и Авраам.
Истории суда Божьего над Содомом предшествует знаменитая встреча Бога с Авраамом, встреча, ставшая одним из самых популярных сюжетов в иконографии. Помните, Бог в виде трёх Ангелов, посещает шатёр Авраама и объясняет ему свой замысел о суде, так что ни Аврааму, ни нам в голову не приходит считать огонь с небес случайностью, погодным метеоявлением или метеоритной катастрофой. Но я, как любитель контекста, хочу попросить вас заглянуть в разговор Бога и Авраама немного раньше, чтобы понять кое-что важное.
Итак, до слов суда над Содомом Авраам слышит от Бога такие слова:
17 И сказал Господь: утаю ли Я от Авраама, что хочу делать!
18 От Авраама точно произойдет народ великий и сильный, и благословятся в нем все народы земли,
19 Ибо Я избрал его для того, чтобы он заповедал сынам своим и дому своему после себя, ходить путем Господним, творя правду и суд; и исполнит Господь над Авраамом, что сказал о нем. Быт 18
Всего три стиха, что прозвучали сейчас, отделяют нас от страшных слов суда над Содомом, куда идёт Бог, но эти три стиха дают нам это самое важное, понимание того, что Евангелие (а это именно Евангелие, Благая Весть) всегда предшествует Закону Божьему, предваряет его, как замысел, а затем, по завершению суда, совершаемого по Закону, вновь торжествует в покаянном сердце.
Лучше всех в Новом Завете выразил это, как ни странно, «Апостол Закона» Иаков в своём единственном Послании: «суд без милости не оказавшему милости; милость превозносится над судом» Иак. 2:13
В чём же эта милость, что предшествует суду, совершать который идёт Господь? Что значит это «утаю ли Я от Авраама, что хочу делать»? Неужели сейчас Господь откроет Аврааму замысел своего суда, разве не это Он «хочет делать»?
Нет. Не об этом речь. Не о суде, как уже сказали мы, а о милости.
18 От Авраама точно произойдет народ великий и сильный, и благословятся в нем все народы земли,
19 Ибо Я избрал его для того, чтобы он заповедал сынам своим и дому своему после себя, ходить путем Господним, творя правду и суд; и исполнит Господь над Авраамом, что сказал о нем. Быт. 18
На иврите речь Бога звучит интереснее, он спользует оборот внутреннего содержания: «Авраам же бытием будет в народ великий», то есть суть Авраама теперь такова, что он не может не стать «отцом множества народа», верного Богу, то есть Церкви, и такова она не по природе Авраама, а… Почему?
Здесь прячется еще одна деталь, которая не видна в переводе, но видна на иврите. У нас написано «Ибо Я избрал его (Авраама)», но в оригинале стоит глагол не «избрал», а «познал». Да, то самое слово «яда», что означает значительно больше, чем наше. «Познать» на иврите означает, что познающий и познаваемый становятся одним целым, как бы делятся друг с другом своей природой. После запретного плода такое познание всегда имеет горький привкус греха, но только не тогда, когда человек познаёт Бога. Воплощение «горчит» страданием и распятием в итоге, потому что Бог как бы впитывает в Себя наш грех, но в Причастии, приобщаясь Христу, мы обретаем утраченную сладость вечности, вставая на «путь Господень»
Смотрите, как интересна Божественная логика! Он идёт судить грешников в Содоме, но прежде суда «познав» Авраама, Он возвещает милость к его потомкам, в которых «благословятся … все народы земли» - до нас с вами. Огонь с неба идет Он свести на забывших Закон содомлян, но прежде Он подтверждает избранничество Авраама и его потомков и дает им заповедь «ходить путем Господним, творя правду и суд».
Задумайтесь, какое великое право вручено Церкви в этом обетовании – творить правду и суд! И если она, Церковь, отступит от этого права и станет творить ложь и беззаконие, что скажет ей Господь? Не эти ли страшные слова из нашего сегодняшнего Евангелия, что «земле Содомской отраднее будет в день суда, нежели тебе» Мф 11?
Сегодняшняя страшная война, уже два с половиной года горящая посреди Европы и разгорающаяся на Ближнем Востоке, являет нам наше лицо в исполнении этой самой заповеди, данной Богом Аврааму «ходить путем Господним, творя правду и суд».
Ходим? Творим?
Авраам – наш маяк в сгустившемся сумраке хаоса и пропагандистского шума, подменяющего тихий голос правды. Авраам, провожающий на суд над Содомом Господа, только что его благословившего, тут же применяет это своё право на участие в «правде и суде».
Что же говорит Господь Аврааму, что открывает Он ему о Содоме и его жителях?
20 И сказал Господь: вопль Содомский и Гоморрский, велик он, и грех их, тяжел он весьма;
21 Сойду и посмотрю, точно ли они поступают так, каков вопль на них, восходящий ко Мне, или нет; узнаю. Быт. 18
Еще даже не суд, еще только дознание, следствие, которое Господь собирается совершить в Содоме не по божественной Своей природе, а по-человечески, нашими глазами. Что же такое особенное в Содоме стало причиной такого посещения, какой-такой особенный грех?
И это даже не то, о чём вы сейчас подумали. Суть греха Содома, выводящего его в разряд символов, та же, что и суть грехопадения в Эдеме, убийства Каином Авеля, допотопных «цивилизаторов», вавилонских строителей башни «до неба»: быть «как боги», но без Бога, быть «богами» в самих себе, ни в чём не иметь предела.
«Сойду… посмотрю… познаю», говорит Бог, познавший Авраама и благословивший его. Может быть, «познав» Содом, Он готов будет благословить и его?
Увы-увы, слишком кричат грехи Содома, так громко, что «башня» их грехов достигла небес. Кажется, ничего хорошего этот город не ждёт.
Но Авраам, только что получивший право «творить правду и суд», тут же применяет это право. Что же он делает?
Он ходатайствует. Просит. Молится.
И эта его молитва – о пятидесяти праведниках, а потом и о сорока пяти, сорока, тридцати, двадцати, десяти – находит понимание и отклик у Бога:
23 И подошел Авраам и сказал: неужели Ты погубишь праведного с нечестивым?
24 Может быть, есть в этом городе пятьдесят праведников? неужели Ты погубишь, и не пощадишь места сего ради пятидесяти праведников, в нем?
25 Не может быть, чтобы Ты поступил так, чтобы Ты погубил праведного с нечестивым, чтобы то же было с праведником, что с нечестивым; не может быть от Тебя! Судия всей земли поступит ли неправосудно?
26 Господь сказал: если Я найду в городе Содоме пятьдесят праведников, то Я ради них пощажу все место сие. Быт. 18
Смотрите, как дерзок Авраам в своём ходатайстве! Не потому ли, что и он познал в Боге главное, о чём писал потом Иаков, что «милость превозносится над судом»? Но и у милости есть свои границы, и доведя молитву Авраама до десятка праведников, Бог прекращает торг. И Если целый город богопротивников готов Он был помиловать ради десятка праведников, то что это говорит и о Нём, и о силе такой малости в «городе греха»? Не о том ли, что «малая закваска квасит всё тесто» и если есть лютеры и бонхёфферы, у мира есть шанс?
Но в Содоме нет и десяти праведников. И урок суда над Содомом становится для Авраама и его детей, для нас с вами, уроком великого посещения мира Сыном Божиим, ставшим бесповоротно Сыном Человеческим, Человеком, как мы с вами.
Он теперь познаёт нас каждую неделю в святом Таинстве Причастия, куда приходим мы с вами, как на поверку.
Он теперь умирает с нами в каждом ракетном обстреле, в каждой бомбёжке, в каждой атаке сил зла.
Он воскресает с каждым убитым, чья кровь, как кровь Авеля, вопиет от земли к небесам.
И уже Он сейчас ходатайствует перед Отцом: «Прости им, ибо не ведают…», за тех, кто заколдованы пропагандой первосвященников и кто гневно возносят кулаки к небу «Распни Его, распни!»
И тем страшнее, что за нами Он оставляет-таки последнее слово: принять или отвергнуть Его милость.
Выйти из горящего Содома, подобно Лоту, или обернуться и превратиться в соляной столб.
Но пока Его руки держат наши, а наши глаза смотрят на Него, пришедшего к нам сегодня в Хлебе и Вине, у мира есть шанс.
У нас с вами есть шанс.
_______________________________________________________________
HALASTUSE ŠANSID
Jutlus 10. pühapäeval pärast Kolmainupüha, 2024
Piibli tekst: 1. Moosese 18:20-32 ja Matteuse 11:20-24.
Meile meeldib kuulata Jeesuse sõnu armastusest ja andestusest. Me armastame evangeeliumi ja hoidume seadusest enda ja oma lähedaste suhtes. Seadus mõistab meid hukka, aga kellele meeldib kuulda hukkamõistu sõnu? Piisab sellest, mida meie südametunnistus meile seespoolt ütleb. Kuid Jeesuse sõnad pole alati haavadele palsamiks. Täna loetud Matteuse evangeelium ei kõla hea uudise moodi, pigem kui kohtuotsuse:
20 Siis hakkas Jeesus hurjutama neid linnu, kus kõige rohkem oli sündinud tema vägevaid tegusid, et nad ei olnud meelt parandanud:
21 Häda sulle, Korasin! Häda sulle, Betsaida! Sest kui Tüüroses ja Siidonis oleksid sündinud need vägevad teod, mis teie juures on aset leidnud, küll nad oleksif ammugi kotiriided ja tuhas meelt prandanud.
22 Ometi ma ütlen teile: Tüürosel ja Siidonil on kohtupäeval hõlpsam põli kui teil. Mt 11
Kuulates neid sõnu ja vaadates enda ümber leiame, et maailm on muidugi muutunud ega sarnane antiiksetele Korasinile ja Betsaidale, kes nägid Jeesuse imesid oma silmaga. Ent maailmas on midagi, mis jääb muutumatuks, hoolimata mugavustest, arvutitest ja kiirest pitsa kohaletoimetamisest, nagu inimkonna maatriks loomisest suure veeuputuseni, Paabeli tornist keelte segamiseni, Soodomast jõuludeni – kõikjal on üks ja seesama.
Nii see on.
Selle nimi on patt. Ja pattude tuum sosistab iga südame sees südametunnistuse kõrvale sõnu, mis on sama vanad kui madu, uhkuse sõnu: "sa saad olema nagu jumal".
23 Ja sina, Kapernaum, kas sa arvad, et sind ülendatakse taevani? Ei, sind tõugatakse alla põrgusse, sest kui Soodomas oleksid sündinud need vägevad teod mis sinus, siis ta oleks püsinud tänini.
24 Ometi ma ütlen teile: Soodomamaal on kohtupäeval hõlpsam põli kui sinul!"
Mt 11
Täna räägime Jumala kohtumõistmisest. Lugu, mida lugesime enne jutlust, lugu Vana Testamendi ajast, õpetab meid, kuidas mitte põgeneda sellest ebameeldivast ja hirmutavast sõnast, vaid kuidas selles osaleda.
Jah, osaleda. Mitte olla passiivsed vaatlejad ega passiivsed Jumala kohtu objektid, vaid osalejad.
Vahendajad, nagu Aabraham.
Jumala kohtuotsusele Soodoma üle eelneb kuulus Jumala kohtumine Aabrahamiga, kohtumine, mis on saanud üheks populaarseimaks ikonograafia motiiviks.
Mäletate, Jumal kolme ingli kujul külastab Aabrahami telki ja selgitab talle oma kavatsust kohtumõistmise kohta, nii et ei Aabrahamil ega meil tuleks pähe pidada taevast tuld juhuslikuks, ilmastiku nähtuseks või meteoriidi katastroofiks. Aga mina, kui konteksti armastaja, tahan paluda teil vaadata Jumala ja Aabrahami eelnevat vestlust, et mõista midagi olulist.
Niisiis, enne Soodoma üle mõistetud kohtu sõnu kuuleb Aabraham Jumalalt järgmised sõnad:
17 Ja Issand ütles: "Kas peaksin varjama Aabrahami eest, mida tahan teha?
18 Aabraham saab ometi suureks ja vägevaks rahvaks ja tema kaudu õnnistatakse kõiki maailma rahvaid.
19 Sest ma tean temast, et ta käsib oma poegi ja järeltulevat sugu hoida Issanda teed ning teha, mis õige ja kohus, et Issand võiks anda Aabrahamile, mis ta temale on tõotanud." 1Ms 18
Vaid kolm salmi, mis kõlasid just nüüd, eraldavad meid hirmutavatest sõnadest Soodoma kohtu üle, aga need kolm salmi annavad meile selle kõige olulisema, arusaamise sellest, et Evangeelium (see ongi Evangeelium, Hea Uudis) eelneb alati Jumala Seadusele, eelneb sellele nagu plaanipäraselt, ja seejärel, pärast Seaduse järgi tehtud kohtuotsust, võidutseb taas meeltparandava südame sees.
Kõige paremini väljendas seda Uues Testamendis, paradoksaalselt, "Seaduse Apostel" Jaakob oma ainsas kirjas: "Sest kohus on halastamatu selle suhtes, kes ise ei ole halastanud, kuid halastus kiidab end kohtust kõrgemaks." Jak. 2:13
Mis see halastus siis on, mis eelneb kohtule, mida Jumal tuleb täitma? Mida tähendab see "kas ma peaksin Aabrahamilt varjama, mida ma tahan teha"? Kas tõesti nüüd Issand avab Aabrahamile oma kohtu kavatsuse, kas mitte just seda ta "tahan teha"?
Ei. Sellest ei räägita. Mitte kohtust, nagu me juba ütlesime, vaid halastusest.
18 Aabraham saab ometi suureks ja vägevaks rahvaks ja tema kaudu õnnistatakse kõiki maailma rahvaid.
19 Sest ma tean temast, et ta käsib oma poegi ja järeltulevat sugu hoida Issanda teed ning teha, mis õige ja kohus, et Issand võiks anda Aabrahamile, mis ta temale on tõotanud." 1Ms 18
Heebrea keeles kõlab Jumala kõne huvitavamalt, ta kasutab sisemise sisu väljendust: "Aabraham saab ometi suureks rahvaks," mis tähendab, et Aabrahami olemus on nüüd selline, et ta ei saa mitte olla "rahva isaks", kes on ustav Jumalale, see tähendab kirikule, ja sellisena pole see loomu poolest Aabraham, vaid… Miks?
Siin peitub veel üks detail, mis pole tõlkes nähtav, kuid on heebrea keeles nähtav. Meil on kirjas "Sest ma valisin tema (Aabrahami)," kuid originaalis on kasutatud mitte "valisin" verb, vaid "tundsin". Jah, see sama sõna "yada", mis tähendab palju rohkemat kui meie oma. "Tunda" heebrea keeles tähendab, et tundev ja tuntav saavad üheks, jagades omavahel oma olemust. Pärast keelatud vilja sellist tundmist järgneb alati patu kibedus, kuid ainult siis, kui inimene tunneb Jumalat. Inkarnatsioon "mõrkjas" kannatustes ja ristis Jumal imab endasse meie patud, kuid Armulauas, ühinedes Kristusega, leiame tagasi kaotatud igaviku magususe, naastes "Issanda teele".
Vaadake, kui huvitav on jumalik loogika! Ta läheb kohut mõistma patuste üle Sodomas, kuid enne kohtumõistmist, "tundes" Aabrahami, kuulutab Jumal armu tema järeltulijatele, kelle kaudu "õnnistatakse ... kõiki maailma rahvaid" - meid kõiki. Ta saabub taevast mõistma kohut patuste, seadusetute soodomlaste üle, kuid enne seda kinnitab ta Aabrahami ja tema järeltulijate valimist ning annab neile käsu "hoida Issanda teed ning teha, mis õige ja kohus.”
Mõelge, milline suur õigus on antud kirikule selles Jumala antud tõotuses - teha, mis on õige ja kohus! Ja kui ta, kirik, sellest õigusest taganeb ja hakkab tegema valet ja ebaõiglust, mida ütleb Jumal talle? Kas need pole mitte need hirmutavad sõnad meie tänasest evangeeliumist, et "Soodomamaal on kohtupäeval hõlpsam põli kui sinul"?
Täna juba kaks aastat Euroopa keskel mõllav kohutav sõda ning olukord Lähis-Idas peegeldavad meie nägu selle sama Jumala antud käsu täitmisel Aabrahamile "hoida Issanda teed ning teha, mis õige ja kohus". Kas me hoiame? Kas me teeme?
Aabraham - meie tuletorn keset tumedavõitu kaost ja propagandamüra, mis asendab vaikse tõe hääle. Aabraham rakendab kohe seda õigusel osalemise õigust.
Mida ütleb Jumal Aabrahamile Soodoma ja selle elanike kohta?
20 Siis ütles Issand: "Hädakisa Soodoma ja Gomorra pärast on suur ja nende patud on väga rasked!
21 Seepärast ma lähen alla ja vaatan, kas minuni jõudnud kisa kohaselt on nad teinud kõike seda või mitte. Ma tahan seda teada!" 1Ms 18
Veel pole kohtumõistmist, toimub alles uurimine, mille tagajärjel Jumal kavatseb Sodomas talitada mitte tema jumaliku olemuse järgi, vaid inimlikult, meie silmadega. Milles seisneb Soodoma eripära? Mis põhjustas sellise külastuse, milline eriline patt?
See pole see, millele te just mõtlesite. Soodoma patu olemus, mis tõstab linna sümbolite kilda, on sama, mis patulangemisel Eedenis, Kaini Abeli mõrvas, esimestel "tsivilisaatoritel", babüloonlaste taevasse ulatuval tornil: olla "nagu jumalad", kuid ilma Jumalata, olla "jumalad" iseendas, mitte pidada piire.
"Ma lähen ... vaatan ... tunnen," ütleb Jumal, kes tundis Aabrahami ja õnnistas teda. Ehk Soodomat "tundes" oleks ta valmis seda õnnistama?
Kahjuks karjuvad Soodoma patud liiga valjusti, et nende pattude "torn" jõudis taevani. Tundub, et seda linna ei oota miskit head.
Aga Aabraham, saanud just õiguse "teha mis on õige ja kohus", rakendab koheselt seda õigust. Mida ta teeb?
Ta vahendab. Palub. Palvetab.
Ja tema palve - viiekümne õige pärast ja seejärel neljakümne viie, neljakümne, kolmekümne, kahekümne, kümne pärast - leiab mõistmist ja vastukaja Jumalalt:
23 Ja Aabraham astus ligi ning ütles: "Kas tahad tõesti hävitada õige koos õelaga?
24 Vahest on linnas viiskümmend õiget? Kas tahad siis need hävitada ega taha paigale andeks anda nende viiekümne õige pärast, kes seal on?
25 Jäägu sinust kaugele see tegu, et tapad õige koos õelaga, et õigel käib käsi nagu õelalgi! Jäägu see sinu poolt tegemata! Kas kogu maailma kohtumõistja ei peaks tegema õigust?"
26 Ja Issand ütles: "Kui ma Soodoma linnast leian viiskümmend õiget, siis annan nende pärast andeks kogu paigale." 1Ms 18
Vaadake, kui julge on Aabraham oma vahendamises! Kas mitte sellepärast, et ka tema tundis Jumalas seda peamist, millest hiljem kirjutas Jaakob, et "halastus kiidab end kohtust kõrgemaks"? Kuid armastusel on ka oma piirid. Aabrahami palve kümne õige juures lõpetab Jumal kauplemise. Ja kui ta oli valmis andma tervele jumalavallatute linnale armu kümne õige pärast, mida see räägib nii Temast kui ka selle väikese jõugu jõust patuses linnas? Kas mitte seda, et "väike juuretis hapendab kogu taina" ja on Lutherid ja Bonhoefferid, maailmal on võimalus?
Aga Soodomas pole isegi kümmet õiget. Ja Soodoma üle mõistetud kohus saab Aabrahamile ja tema lastele, meile ja teile, õppetunniks suurest Jumala külaskäigust maailma, Jumala, kes on saanud Inimese Pojaks, Inimeseks, nagu meiegi.
Nüüd tunneb ta meid iga nädal pühas Armulaua sakramendis, kuhu tuleme meiegi, nagu ülevaatamiseks.
Nüüd sureb ta meiega igas raketirünnakus, igas pommitamises, igas kurjuse vägede rünnakus.
Ta tõuseb üles iga tapetu surma puhul, kelle veri, nagu Aabeli veri, kisendab maalt taevasse.
Ja juba praegu ta vahendab ja palub Isa ees: "Anna neile andeks, sest nad ei tea ...," nende eest, kes on esipreestrite propaganda võlu all ja kes tõstavad vihaseid rusikaid taeva poole "Löö ta risti! Löö ta risti!"
Ja seda hirmutavam on, et ta jättis meile siiski viimase sõna: vastu võtta või tagasi lükata tema armastus.
Väljuda põlevast Soodomast, nagu Lott, või pöörduda tagasi ja muutuda soolasambaks.
Aga seni hoiavad tema käed meid ning meie silmad vaatavad tema poole, kes tuleb täna meie juurde Leiva ja Veini kujul. Maailmal on võimalus.
Meil on võimalus.
Tallinn 2024
Иллюстрация (illustratsioon): К. Брюллов Явление трех Ангелов Аврааму (K. Bryullov Kolme ingli ilmumine Aabrahamile)